Klein kaliber pistool

De techniek van het pistoolschieten verschilt totaal van die van het geweerschieten. De meeste pistooldisciplines worden verschoten op schietschijven, over de afstanden 10, 12 en 25 meter. Binnen de pistooldisciplines ontstaat echter een groeiende belangstelling voor de zogenaamde dynamische onderdelen. Binnen onze vereniging zijn dit o.a. Militair pistool, Service pistool, IPSC/NPSA.

Geweer

Gemakshalve onderscheiden we bij het geweerschieten twee wapengroepen: Kleinkaliber-geweer (KKG) en Grootkaliber-geweer (GKG). Beide onderdelen worden beoefend vanuit drie houdingen, namelijk staand, knielend, liggend of in een combinatie van deze 3-houdingen.

Bij KKG wordt bij ons geschoten op een schietschijf over de afstanden 12, en 50 meter en bij GKG over de afstand van 50 meter.

Groot kaliber pistool, militair pistool, meesterkaart zwaar kaliber

Militair pistool

Is een wat meer dynamische discipline die erg lijkt op de scherpschutterproef pistool van de landmacht. Het grote verschil is dat alle series 1-handig worden verschoten. Er zijn een aantal eisen aan wapen en munitie gesteld: het wapen moet officieel bij een overheid in gebruik zijn (geweest), moet aan bepaalde maten en gewichten voldoen, en moet originele richtmiddelen hebben.

De proef wordt verschoten in 5 series:
serie 1: 6 schoten proef
serie 2: 6 schoten staand 25m, 1 schijf, 3 minuten
serie 3: 6 schoten staand 20m, 1 schijf, 15 seconden
serie 4: 6 schoten gekield 15m, 2 schijven, 12 seconden
serie 5: 6 schoten staand 10m, 3 schijven, 9 seconden

Er wordt geschoten op de militair pistoolschijf met de afmetingen: 76 cm hoog en 45 cm breed. De 10-ring is 10 x 15 cm groot.

Film geproduceerd door: Westerhuis media production, © 2015

Dynamisch (IPSC/NPSA)

Parcoursschieten is een dynamische vorm van schietsport waarbij, behalve precisie, ook snelheid van belang is. Er wordt geschoten op verschillende doelen, zoals kaarten, poppers en plates. Op wedstrijden worden er ‘stages’ (parcours) uitgezet, met meerdere doelen die doorgaans op verschillende afstanden staan. Vaak moet je een stukje rennen om het volgende doel te kunnen zien of onderweg een magazijnwissel doen.

Bij SV ’t Fort is een groep leden actief bezig met deze dynamische discipline. Er zijn regelmatig trainingen en er wordt deelgenomen aan wedstrijden in het hele land.

Alles wordt georganiseerd volgens de baan -en veiligheidsregels van de I.P.S.C./N.P.S.A., dat houd onder andere in dat de training alleen toegankelijk is voor leden met een geldige N.P.S.A. licentie handgun.